lørdag den 12. oktober 2013

Choko-rug

Små rugbrød med chokolade - et godt alternativ til kage. 

Jeg er en svag sjæl i forhold til chokolade, slik og kage, og kan have temmelig svært ved at holde mig fra det, hvis det er inden for rækkevidde. Derfor blev jeg ret glad, da min datter første gang præsenterede mig for rugbrød med chokolade. Nu kan jeg med god samvittighed spise noget, der er ok sundt og smager næsten som et stykke chokoladekage. Jeg laver dem selv i stedet for at købe dem hos bageren, for så kan jeg selv bestemme, hvad jeg vil have i dem og det er også langt billigere.


28 rugbrød i muffinsforme

25 g. gær
4 dl. Finax Klar-til-brug Rug- eller hvedekerner, eller halvt af hver
2 dl. lunken vand
1 dl. yoghurt naturel
1½ moden most banan
50 g. mandler (blendet til mel)
1 dl. sesamfrø
1 dl. solsikkekerner
½ dl. hørfrø
1 æg
4 spsk. kakao
4 spsk. Stevia Drys-let (andet sødemiddel eller sukker)
1 tsk. salt 
200 g. mørk chokolade (hakket meget groft)
1 dl. havregryn

Opløs gæren i vandet, tilsæt resten af ingredienserne og rør dejen sammen. Lad dejen hæve tildækket i 1 time. Fyld dejen i silikone muffinsforme (har ikke prøvet med papirsforme, måske hænger de fast i disse?)Varm ovnen op til 160 grader, sæt en bradepande med vand i bunden og bag rugbrødene i ca. 30-35 min. Køl dem lidt af og tag dem ud af formene. Opbevares i køleskabet og spises inden for de næste par dage. Kan sagtens fryses, det bliver de ikke dårligere af. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar