mandag den 21. oktober 2013

Æblemarmelade med citron og vanilje

I år har vores æbletræ givet rigtig mange dejlige æbler og jeg besluttede mig for, at det ville jeg udnytte. Det har jeg gjort, bl.a. med æblegelé, æblemos og kompot, men de sidste par kilo gik til denne helt fortryllende æblemarmelade med citron og vanilje. 



Til 2 mellemstore glas

800 g. æbler skrællet og skåret i små tern
2 dl. vand
2-5 spsk. rørsukker (afhænger af æblernes sødme og din smag)
2 vaniljestænger
Skal af 1 citron og måske lidt af saften
Lidt under ½ brev blå Marmelit

Flæk vaniljestængerne og skrab kornene ud. Findel vaniljekornene i sukker. Kog æblerne med vand, vanilje, vaniljestænger, sukker og citronskal til æblerne er møre. Blend evt. æblerne, men husk at tage vaniljestængerne op inden. Smag til med citronsaft. Bland Marmelit i lidt sukker og rør det i under kogning, kog 1 min. Hæld marmeladen i atamonskyllede glas og sæt straks låget på.  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar