onsdag den 30. oktober 2013

Arabiske frikadeller

Hvis man ikke lige er til de traditionelle frikadeller eller bare har lyt til at prøve nogle, der er anderledes, kan jeg varmt anbefale disse. De er dejligt krydret og super i madpakken dagen derpå. 


Rigtig gode i en buffet. 


Ca. 25 små frikadeller

700 g. hakket oksekød
1 æg
1 stort løg (ca. 150g.)
2-3 spsk. frisk hakket mynte
1 tsk. stødt kanel
1 tsk. stødt spidskommen
2 tsk. stødt allehånde
6 spsk. hakket persille
½-1 tsk. chiliflager
1 tsk. salt
Smagsneutral olie til stegning. 

Løget rives på et råkostjern (eller blendes), krydderurter hakkes fint. Kødet blandes godt med alle ingredienser til en fars, som hviler min. ½ time i køleskabet. Farsen formes til små runde frikadeller og steges i olien på en pande. Kan evt. blot brunes på panden og stege færdig i oven i 10-12 min. ved omkring 200 grader varmluft.

3 kommentarer:

  1. Åh, de lyder bare lækre - elsker krydret oksekød.

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne. De er altså også arbejdet værd og faktisk ikke særlig besværlige. Sidst jeg lavede dem, lavede jeg ekstra stor portion, for de er gode at have i fryseren eller i madpakken dagen efter.
      Hilsen Tina

      Slet
  2. Hej Tina. Jeg er selv araber, og jeg synes, at de smager lidt for arabisk. Hilsen ahmed :)

    SvarSlet