søndag den 10. november 2013

Lakridssmåkager

I sidste uge var jeg på Café biografen med min søde veninde Charlotte, rigtig hyggeligt. Da vi skulle hjem, hun var chauffør, bød hun mig en lakridssmåkage, som hun tilfældigvis lige havde i en bøtte i bilen og jeg var lost. Waw, jeg er vild med de småkager. Jeg fik opskriften og bagte dem i søndags. 
Jeg lavede halv portion, for en hel var lidt for mange, da det kun er min datter Signe, som er på efterskole, og jeg der kan lide lakrids. Signe fik nogle med tilbage på efterskolen og resten var til min disposition. Onsdag tog jeg resten med på arbejde, ellers havde jeg spist rub og stub alene.


En hel portion - og det er mange

500 g. hvedemel
1 tsk. bagepulver
60 g. lakridspulver, jeg bruge Johan Bûlow
125 g. soltørrede tranebær
375 g. koldt smør i små tern
500 g. rørsukker
2 æg

Gør sådan:
Sigt mel og bagepulver i en røreskål(gerne røremaskine) og tilsæt lakrids, tranebær, smør. Rør så smørret bliver findelt i melet. Tilsæt sukker og æg. Kør kun til dejen samler sig. Tril pølser tykke som 20 kroner ca. 1 cm. tykke. Bages ved varmluft 180 grader u 8-10 min. Afkøl på bagerist og gem i lufttæt beholder. Gem dem ellers bliver de spist med det samme.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar