onsdag den 6. november 2013

Chokoladekiks

Kiksene jeg lavede den anden dag, var et hit og jeg tænkte, at de måtte da helt klart kunne "udvikles" til chokoladekiks. Så det gjorde jeg og her er så resultatet. Tøv ikke med at lave dem, for de smager meget bedre en Prinzen Rolle og alle andre købe-chokoladekiks.



Opskriften på kiksene finder du herDejen skal dog kun rulles ud i ca. 2-2½ mm. tykkelse og bage et lille minuts tid mindre. 

Chokoladecreme: 
1½ dl. piskefløde
3 spsk. sukker
200 g. mørk chokolade, 80% (brækket i stykker)
37 g. smør (små stykker)

Varm fløden op til kogepunktet og tilsæt sukker. Rør chokoladestykker i fløden og lad blandingen blive håndvarm og tilsæt derefter smør. Hvis den er meget lind, så sæt den i køleskabet 15-20 min. før den hældes i en sprøjtepose. Læg en klat på kiksen og klap en anden kiks over. 

Tips: Hvis du både vil bage kiks med og uden chokolade, så rul ca. 1/4 af dejen ud til kiks, ca. 4 mm. og bag dem ca. 8 min. Resten rulles ud i 2-2½ mm., bages og fyldes med creme. Cremeportionen skal da reduceres til 2/3. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar