mandag den 23. december 2013

Ingefærkiks

Jeg elsker ingefær i kager, havregrød og aftensmad. Her har jeg lavet kiks med masser af friskrevet ingefær. De er sprøde, nærmest krakeleret, stærke og vanedannende. 


Ca. 30 stk. 

350 g. hvedemel
et nip salt
2 tsk. bagepulver
1 tsk. natron
1-2 spsk. friskrevet ingefær (jeg brugte 2 spsk.)
200 g. rørsukker
125 g. smør
90 g. lys sirup
1 æg

Bland mel, salt, natron, bagepulver og sukker. Varm smør og sirup i en lille gryde. Lad det køle lidt af og kom revet ingefær i. Rør ingefæren godt ud. Rør smørblandingen i melet og ælt dejen sammen med ægget. Rul kugler på størrelse med en valnød og læg dem med god afstand på en bageplade med bagepapir. Tryk kagerne let flade. Bag dem ved 180 grader i 15-20 min. Lad kagerne blive på bagepapiret til det er kølet af. 

2 kommentarer:

  1. Er varmen i ovnen til en almindelig ovn eller er det varmluft ovn?

    SvarSlet
  2. Hej.
    Undskyld at jeg ikke har svaret på din besked. Håber du i mellemtiden har fundet ud af det. Det er almindelig ovnvarme.
    Hilsen Tina

    SvarSlet