fredag den 13. december 2013

Pebernødder med bid i

Egentlig synes jeg at pebernødder er en lidt kedelig julesmåkage, men jeg faldt over en opskrift på http://www.valdemarsro.dk/, som jeg synes var spændende. Nu er de afprøvet og jeg kan rigtig godt lide dem. Jeg var lidt rundhåndet med peber og ingefær, og det gav dem et stærkt touch i stedet for sødme. 


(min fotograf har fri, så billedet er taget med et simpelt digitalkamera, hvilket tydeligt ses)


2 bageplader
125 g. sukker
125 g. blødt smør
En halv til en hel tsk. revet frisk ingefær
En halv tsk. kanel 
En halv til en trekvart tsk. friskkværnet sort peber
En halv tsk. stødt kardemomme
En halv tsk. bagepulver
En halv tsk. natron
En halv dl. piskefløde
250 g. mel

Rør smør, sukker og revet ingefær sammen. Bland de tørre ingredienser i en skål. Hæld piskefløde i sukker-smørmassen og rør det sammen. Tilsæt de tørre ingredienser og ælt dejen. Rul den ud i lange tynde pølse og skær dem i pebernødstørrelse. Rul dem og læg dem på en bageplade med bagepapir og bag dem 8-10 minutter ved 200 grader. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar