mandag den 22. februar 2016

Lagkage med limemousse og frosting

Så har jeg endnu en gang udfordret min bagekunst, det har drillet mig og jeg har været ved at opgive mange gange. Det er første gang jeg har lavet kage med mousse og første gang, at jeg har overtrukket med frosting, så jeg er egentlig godt tilfreds med resultatet. Og den smagte himmelsk.



De tre bunde er bagt efter en opskrift fra Frøken Jensen:

2 æg
125 g. sukker
75 g. smør
1 1/4 dl. mælk
1 tsk bagepulver
3 spsk kakao
175 g. mel

Pisk de hele æg godt. Pisk sukkeret i, lidt efter lidt, og pisk indtil æggesnapsen er let og skummende. Smelt smørret og rør det i æggesnapsen. Sigt bagepulver, kakao, mel og vend det forsigtigt i dejen skiftevis med mælken. Dejen bages straks i tre bunde på bagepapir eller i lagkageforme. Bagetid ca. 10 min. ved 200 grader. 


Limemousse

Limemoussen er lavet efter en opskrift, som jeg fandt på Madmedhjerte Jeg lavede halvanden portion, da jeg kun ville have limemousse i kagen.

Jeg samlede kagen i en springform med folie i kanten. Satte den i køleskabet natten over, så den kunne sætte sig (2-3 timer er nok). Mine bunde er bagt uden form, så kagen blev lidt ujævn i kanterne. Næste gang vil jeg helt sikkert bruge forme, så vil kagen komme til at stå meget skarpere, når den er helt færdig. 



Kagen placerede jeg direkte på kagefadet, med bagepapir. Hvis du gør som på billedet, kan det trækkes væk når kagen er pyntet og du har et rent kagefad.


Frosting


Der skal i alt brugen:
250 g. blødt smør
400 g. flødeost, ikke light
250 g. flormelis
vanilie eller anden smagsgiver, hvis man ønsker det
evt. farve

Til det første overtræk bruges 1/4 af ingredienserne. Smør piskes med flormelis til en jævn masse. Herefter piskes flødeost, evt. smagsgiver og farve i. 

Kagen smørres med at tyndt lag frosting og det jævnes pænt ud og kagen sættes i køleskabet et par timer.



Resten af ingredienserne røres til frosting og kagen pyntes. Jeg lavede frosting i 3 farver, som jeg tonede ud, med den mørke nederst. Synes det var rigtigt svært, at få frostingen glat og pæn, men det bliver nok bedre næste gang. 





Beklager farverne på billederne, men lyset var meget dårlig i dag.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar