mandag den 15. februar 2016

Headset cake - øvelse gør mester, håber jeg

Jeg har for første gang eksperimenteret med fondant. Jeg lavede en helt almindelig svampet pund-til-pund kage og en lækker luftig citron-smørcreme, som er inden i kagen og som overtræk på kagen. Selve headset er kun kage med fondant (sort) og marcipan (blå). 
Jeg skal vist øve mig lidt mere, men synes nu ellers den ligner meget godt. 



Kage
Jeg har lavet kagen i en firkantet springform og skåret den til, halveret den og smurt et lag creme imellem og overtrukket den med creme,. Kagen til headset er lavet i en lille bradepande, så den blev mere flad og lettere at få skåret i figur. 

Opskrift til en kage:
300 g. margarine (blødt)
300 g. sukker
3 æg
300 g. mel
2 tsk. vaniliesukker

Margarine og sukker piskes til det lysner. Æg piskes i massen et ad gangen. Mel og vaniliesukker sies i masses og dejen røres godt. Hældes i en smurt og melet form og bages ved 170 grader i ca. 1 time. Tjek med en pind. Samme fremgang med bradepandekagen, dog skal den bage lidt kortere tid. 

Creme: 1 portion, hvis kagen er stor skal du lave halvanden portion
1 dl. vand
200 g. sukker
1 æggeblomme
250 g. smør
evt. vaniliekorn
1 citron, revet skal fra hele citronen og saft fra den halve.

Tag smørret ud i god tid, eller gør det lidt blødt i mikroovnen. Kom sukker og vand i en lille gryde. Kog op til sukker er smeltet, tag af varme og lad det køle til "lillefingervarmt". Pisk smørret og æggeblommen og tilsæt citronskal, citronsaft og vanilie. Hæld langsomt siruppen i, imens du pisker kraftigt indtil du får en blød og ensartet creme. 







Ingen kommentarer:

Send en kommentar