lørdag den 12. april 2014

Chiagrød med hjemmelavet kokosmælk

De første par gange jeg prøvede kræfter med chia frøet, var jeg ikke specielt begejstret, men det er jeg nu. Denne udgave med hjemmelavet kokosmælk fornøjer mine smagsløg og jeg kunne spise det hver dag. 

Chia frøet er lille, kraftfuldt og vildt populært. Det skyldes frøets ernæringsmæssige sammensætning og koncentrerede indhold af blandt andet omega-3, proteiner og kostfibre. Frøet stammer fra Syd- og Mellemamerika og indgik indtil for 500 år siden som hovedbestanddel i visse indianske stammers kost. 



3-4 portioner

Kokosmælk:Kom ca. 125 g. kokosmel i en høj skål og hæld 5 dl. kogende vand over. Lad det trække 15-20 minutter og blend det grundigt med en stavblender. Du kan også bruge en almindelig blender. Lad det trække yderligere 20-30 minutter. Hæld det i et klæde i et dørslag. Lad det dryppe af lidt tid og vrid til sidst, så du får alle de kostbare dråber med.

Man kan sagtens bruge kokosmælk fra dåse i stedet,3-4 dl.Jeg synes bare smagen er meget bedre,når den er hjemmelavet.

Hæld kokosmælken i et glas og tilsæt 3 spsk. chia frø, 4-5 spsk. havregryn og ca. 1 tsk. vanilje. Rør godt rundt, sæt låg på glasset og så i køleskabet indtil næste morgen.

Lige før det skal spises: Tag ca. 3 spsk. chiagrød i en skål, bland yoghurt naturel eller skyr i grøden, så det får den konsistens, som du kan lide. Smag den til med evt. lidt mere vanilje og lidt Stevia. Pynt med bær, mine favoritter er jordbær, mango eller blåbær.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar