lørdag den 26. marts 2016

Opskrift på lækre luftige lagkagebunde

Når jeg skal lave lagkage, har jeg det med at springe over, hvor gærdet er lavest og købe bundene. Det synes jeg egentlig er lidt sløvt at mig, da jeg jo kan kan lide at bage og fordi hjemmebag er mere lækkert og også billigere. 

Den anden dag da jeg skulle lave lagkage, lavede jeg bundene efter nedenstående opskrift. De blev lækre luftige og var nemme at arbejde med. 



Lagkagebunde
(1 kage 18-20 cm)
5 æg
120 g. sukker
100 g. mel
15 g. kartoffelmel
1 tsk. bagepulver

Start med at tage æggene ud i god tid, så de har stuetemperatur. Det gør æggemassen mere luftig og giver en mere luftig lagkagebund.

Smør bunden fra springformen med smør, klip et stykke bagepapir til, så det passer i bunden. Læg bagepapiret på bunden ovenpå smørret. Smør ikke kanterne på springformen, så vokser kagen bedre og man får en lige kage.

Del æggene i blommer og hvider.
Tilsæt sukker til blommerne og pisk til æggemassen er lys og skummende. Pisk æggehviderne stive.

Sigt mel, kartoffelmel og bagepulver i æggemassen og bland grundig. Vend de stiftpiskede æggehvider i massen. Hælde dejen i formen og bag den 40-45 min. ved 175 grader. Åben ikke ovnen i de første 30 min. Hold øje med kagen og tag den ud, når den er fast at røre ved. Bag ikke for længe, så bliver den tør.
Lad kagen køle af, løsn kanten med en lille kniv. Tag kagen ud af formen og skær den ujævne top af og resten i 3 bunde. 





Ingen kommentarer:

Send en kommentar